KAKO NAVDUŠITI POSLUŠALCE?

2020/06/01
Vsak začetek je težak.

Hitro premetava liste, jih prestavi navzgor, navzdol, pa spet nazaj navzgor. Živčno brska po torbi in v njej končno najde flomaster. Ponovno podčrta besede, jih označi in ocenjuje. Peter je velik strokovnjak na svojem področju. Vseeno pa ima težave s tem, kako naj svoje strokovno znanje razumljivo pojasni tudi drugim.

Kako začnemo predstavitev? Kako navdušimo poslušalce?

Na voljo imamo resnično dobre pripomočke za predstavitve, ki nam olajšajo predstavitev določene teme. Zavedamo pa se tudi, da nas vsi ti pripomočki ne bodo kar sami od sebe spremenili v odlične moderatorje. Zato vam želimo omogočiti, da boste pri nas našli res vse za uspešno predstavitev. K izdelkom iz naše trgovine spadajo tudi jezikovna slogovna sredstva in primeri iz prakse.

Moderirati wt$

Najslabši primer.

Ali čemu bi se Peter moral izogniti.

Peter očitno še nima odgovorov na naša osnovna vprašanja. Pokaže nam, kako stvari ne smemo izpeljati: začne z veliko predolgim navedkom brez povezave z dejansko temo. Uporablja skoraj izključno strokovne izraze, ki jih vsi poslušalci ne razumejo. Z diapozitiva v Powerpointu prebere dolgo besedilo.

Pri tem pa niti ne opazi, da so poslušalci skoraj zaspali. 

Moderirati wt$

Najboljši primer.

Kako začeti govor.

1. Uvod.

Ko napovedujete o čem boste govorili, sporočilo razdelite na tri preproste točke: težavo, idejo in rešitev.

"Naš sistem za gospodarjenje z blagom je zastarel. Zato smo izbrali najboljše alternative in jih primerjali. Eden od sistemov je bil opazni zmagovalec primerjave in danes vam bom pokazal, zakaj je tako."

2. Presenečenje.

Presenetite poslušalce in pridobite njihovo pozornost.

  • S poslušalci odprite dialog, sprašujte jih ali jih pozovite, da tudi sami kaj prispevajo k izbrani temi. Na primer: „Kako dobro se znajdete s svojim sistemom za gospodarjenje z blagom? Ali bi radi kaj izboljšali?“ Bela tabla ali stojalo za liste papirja omogočata zapisovanje idej udeležencev. To koristi še zlasti tedaj, ko se želite tem točkam podrobneje posvetiti kasneje v govoru in s tem pokazati, da ste tudi sami prišli do enakih misli.
  • Spodbujajte domišljijo: „Predstavljajte si, da živite v 22. stoletju. Kaj mislite, kako bomo blago naročali in prodajali v prihodnosti?“ Poslušalci imajo sedaj možnost, da aktivno razmislijo o temi, preden predstavite svoje ideje.
  • Šokirajte jih z najslabšim možnim scenarijem: „Če svojega sistema ne bomo zamenjali sedaj, bomo čez pet let dosegli komaj pol toliko dobička kot danes.“ Najkasneje na tej točki bodo vsi dojeli, da je vaša tema zelo aktualna in pomembna.
Moderirati wt$

3. Obljube.

Obljube je treba držati. Če to zmorete, so obljube zelo učinkovito sredstvo: "Po tej predstavitvi si boste res zaželeli delati z našim novim sistemom!" Če pa obljub ne zmorete izpolniti, raje ničesar ne obljubljajte.

4. Uvodna trditev.

Začnite z osrednjo tezo. Steve Jobs je leta 2007 na primer napovedal prvi iPhone tako: "Danes je Apple ponovno izumil telefon." Tovrstne uvodne trditve so kot naslov, ki stoji nad celotno predstavitvijo.

Dodelajte svoj govor.

Sredstva, ki izpolnjujejo namen.

Peter res ni rojen govorec. Poleg strokovnega žargona in številnih medmetov se rad zapleta s pridevniki, posamostaljenimi besedami in kompleksnimi stavki. Če bi se naučil nekaj preprostih slogovnih prijemov, se njegovi poslušalci ne bi tako dolgočasili.

Ni vam treba biti vrhunski moderator, da se držite naslednjih pravil:

Moderirati wt$

1. Kratko in jedrnato.

Za uvodne stavke teme poskusite uporabiti največ 150 znakov. Bolj kot so stavki kratki in jedrnati, lažje si jih boste vi in vaši poslušalci zapomnili. Kratke stavke tudi hitreje napišete na papir ali belo tablo. "Naše podjetje mora ostati konkurenčno. Zato se že sedaj spoznajte z bodočim sistemom za gospodarjenje z blagom!"

2. Težave in rešitve.

Konkurenčna podjetja, slaba gospodarska situacija ali strokovni problemi? So to kamni v zidu, ki ga morate porušiti, da bi dosegli cilj? Poskrbite za izrazito ponazoritev. Pokažite, kakšne negativne posledice lahko nastanejo zaradi teh nasprotnikov in svojo rešitev prikažite kot junaka.
Nemški politik Willy Brandt je bil na primer že pred gotovim koncem DDR velik nasprotnik berlinskega zidu: „Berlin bo živel, zid pa bo padel. Sicer pa, dragi prijatelji, lahko zaradi mene en kos strahotne zgradbe pustimo tudi stati kot prikaz te zgodovinske pošasti.“ Danes vemo, da je bil zid kasneje res porušen.

3. Prednosti in dejstva.

Tehnične podrobnosti in potek procesov so seveda pomembni, veliko pomembneje pa je vedeti, kaj sporočajo poslušalcem. Če poslušalcem najprej pojasnite, kaj bodo imeli od določene stvari, si bodo želeli tudi izvedeti, kako deluje. Te prednosti morajo ostati vidne v prostoru, na primer na stojalu za liste papirja ali pritrjene na tablo.

4. 1, 2 in 3.

Prikazom, razdeljenim na tri dele, lahko lažje sledimo. Tako lahko praviloma obdržimo pozornost poslušalcev vse do tretjega dela.
Steve Jobs je s tem pravilom treh delov nekoč predstavil iPhone: "Danes vam predstavljamo tri revolucionarne izdelke." Dejansko je šlo za samo en izdelek s tremi funkcijami, a teh ni nihče pozabil: poslušanje glasbe, mobilno telefoniranje in brskanje po internetu. Pametni telefon je bil rojen.

5. Prodaja sanj.

Prodajajte sanje! Tako ne boste prodajali novega sistema za gospodarjenje z blagom, temveč obljubo lažjih procesov naročanja, večji dobiček ali sprejem večje količine podatkov.

6 Besedilo in slika.

Ne ponavljajte se. Uporabite raje ustrezne slike, ki se zapišejo v spomin. Za ključne besede, posamezne točke teme in prednosti lahko poleg tega izkoristite stene za predstavitve. Če pa so predstavitve pogosto na vašem urniku, si priskrbite kovček za moderiranje, da boste ves material imeli vedno pri roki.

7. Številke in primerjave.

Poslušalci težko dojamejo večje številke. Večja kot je številka, pomembneje je najti analogije ali primerjave, s katerimi poslušalci razumejo pomen prikazanih podatkov.
Heinz Smital iz Greenpeacea je v nekem govoru proti izkoriščanju jedrske sile uporabil naslednjo primerjavo: dvignil je kozarec vode, napolnjen do treh četrtin, in rekel, da tolikšna količina cezija-137 zadostuje za kontaminacijo polovice površine Nemčije.

8. Enostavno in neposredno.

Izogibajte se strokovnemu žargonu, dolgim besedam in številnim pridevnikom. Bolj učinkovit je jasen, preprost in neposreden jezik.

9. Čustva in strast.

Imate kakšne slike, posnetke ali anekdote, ki se ujemajo z vašo temo in sprožijo določena čustva? Veselje, navdušenje ali ganjenost? Uporabite jih na mestu, ko predstavljate pomembno informacijo. Ta bo potem povezana s trenutkom, ki ga poslušalci ne bodo pozabili.

Še nekaj.

Kaj sledi?

Vaja dela govorca, si misli Peter. Takšne polomije med predstavitvijo si nikakor ne želi več doživeti. Zato uporabi slogovna sredstva, ki se mu zdijo najustreznejša, in sestavi vsebino za naslednjo predstavitev. Govor vadi pred ogledalom, pred družino, na koncu pa za preskus še pred nekaj kolegi. Tako razvije čisto svoj slog in moderiranje ga začne veseliti. S tem se ravna po predlogu Steva Jobsa: "Ostanite lačni, ostanite nori!".